انواع بیرینگ‌ها‌ی غلطشی با توجه به طراحی و موارد کاربرد دسته‌بندی شده‌اند. مشخصه اصلی تمایز بین بیرینگ‌های شعاعی از بیرینگ‌های محوری راستای اعمال بار اصلی به آن‌ها می‌باشد و همچنین شکل اجزای غلتنده نشانه اصلی تمایز بین بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها است.

شایان صنعت پاسارگاد تامین و واردات انواع بلبرینگ ها؛ در تیپ و مدل های مختلف را براساس درخواست مشتریان گرامی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام میدهد.

بلبرینگ

بلبرینگ شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings)

بلبرینگ‌های شیار عمیق که به انگلیــسی پر کاربرد‌ترین نوع بلبرینگ مورد استفاده در صنعت می‌باشند. در این نوع بلبرینگ‌ها، در هر رینگ یک شیار عمیق دایر‌ه‌ایی با شعاعی برابر با شعاع ساچمه وجود دارد. به خاطر وجود همین شیار و ایجاد سطح تماس بالا بین ساچمه‌ها و رینگ‌ها، این نوع بلبرینگ‌ها توان تحمل بار‌های شعاعی زیاد به همراه مقدار کم نیرو‌های محوری را دارند.

انواع بلبرینگ شیار عمیق : بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه – بلبرینگ شیار عمیق فلنجی لبه دار – بلبرینگ شیار عمیق با شیار جا زنی – بلبرینگ دینام

بلبرینگ SKF از شرکت های پرچمدار این صنعت محسوب می شود

بلبرینگ

بلبرینگ خود تنظیم (Self Aligning Ball Bearings)

بلبرینگ ها‌ی خود تنظیم یکی دیگر از نمونه‌های پر کاربرد بلبرینگ در صنعت می‌باشند. بلبرینگ ها‌ی خود تنظیم همانطور که از نام آن پیدا است قابلیت تنظیم در شرایط ناهمراستایی شفت را دارد، در نتیــجه مشکل هم راستا نبودن نشیمنگاه بلبرینگ عدم توازی شفت یا خیز شفت اثر نامطلوب کمتری بر بیرینگ (بلبرینگ) می‌گذارد. بلبرینگ ها‌ی خود تنظیم با ابعاد متوسط و پر مصرف با حلقه آب بند با گریس کافی تا پایان عمر مفید نیز اریه می‌شوند. عموماً بلبرینگ‌های خود تنظیم در ماشین آلات کشاورزی، نوار نقاله‌ها و.. کاربرد فراوانی دارد.

بلبرینگ

بلبرینگ تماس زاویه‌ایی (Angular Contact Ball Bearings)

بلبرینگ تماس زاویه‌ایی قابلیت تحمل بار محوری و بار شعاعی را همزمان دارد این بلبرینگ‌ها در انواع مختلف ۱۵ و ۲۵ و ۴۰ درجه ساخته می‌شوند.
در بلبرینگ تماس زاویـــه‌ایی، رینگ داخلی و رینگ خارجی آن به طور نسبی با هم جابجـــا می‌شوند که این موضوع بلبرینگ تماس زاویـــه‌ایی را قادر می‌سازد که بار‌های مرکب را بتوانند با هم تحمل کنند، به بارت دیگر همین خاصیت بلبرینگ تماس زاویـــه‌ایی سبب می‌شود آن‌ها بتوانند بار‌های شعاعی و محوری را بطور همزمان تحمل کنند.

بلبرینگ تماس زاویـــه‌ایی دارای سه نوع مختلف می‌باشد:
۱) بلبرینگ تماس زاویـــه‌ایی یک ردیفه (Single Row Angular Contact Ball Bearings )
۲) بلبرینگ تماس زاویـــه‌ایی دو ردیفه یا دوبل (Double Row Angular Contact Ball Bearings)
۳) بلبرینگ تماس زاویـــه‌ایی چهار نقطه تماس (Four Point Contact Ball Bearings)

روبلرینگ و بلبرینگ

بلبرینگ کف گرد (Thrust Ball Bearings)

بلبرینگ کف گرد، قادر به تحمل نیرو‌های محوری زیاد هستند امـــا این بلبرینگ‌ها اصلاً قادر به تحمل نیرو‌های شعاعی نیستند پس در هیچ شرایطی بلبرینگ‌های کف گرد نباید تحت اثر نیروی شعاعی قرار بگیرند.
تفاوت بلبرینگ‌های کف گرد یکطرفه و دوطرفه در جهت تحمل بار محوری آن‌ها است به این صورت که بلبرینگ‌های کف گرد دو طرفه قادر به تحمل بار محوری هم از جهت بالا و هم از جهت پائین هستند امــــا بلبرینگ‌های کف گرد یک طرفه فقط قادر به تحمل بار محوری از یک سمت می‌باشند.

بلبرینگ
_

انواع رولبرینگ

رولبرینگ ها یکی از قدرتمند ترین نوع اتصالات صنعتی هستند که بیشترین قابلیت بارگذاری را دارند. از همین روست که در ماشین آلات صنعتی سنگین مانند ماشین های راهسازی و معدنی که گاهی وزن آنها از 200 تن نیز بالا می رود در نقاطی که با تنش های فشاری و سایشی بالایی روبرو هستند مانند قسمت چرخ و زیر بندی از رولبرینگ استفاده می شود. انواع رولبرینگ تحت تاثیر شکل های هندسی مختلف ساچمه ها، کونس و رینگ و طراحی پدید می آیند که اغلب با توجه به تنوع در شکل هندسی ساچمه ها رولبرینگ ها بر حسب شکل ساچمه دسته بندی شده و به قرار زیر هستند.

رولبرینگ

رولبرینگ استوانه ای (Cylindrical roller bearing)

یکی از قدرتمند ترین نوع رولبرینگ های صنعتی می باشد که اغلب بصورت شعاعی مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه های از رولبرینگ های استوانه ای بصورت کف گرد نیز وجود دارند اما اغلب دارای درجه آزادی محدودی هستند. تماس خطی ساچمه های استوانه ای نسبت به بلبرینگ ها قابلیت تعلیق میزان بالایی از بار را فراهم می آورد.

رولبرینگ

رولبرینگ مخروطی (Tapered roller bearing)

یکی از مدرن ترین و پر کاربرد ترین نوع رولبرینگ های صنعتی است. رولبرینگ مخروطی که برای اولین بار توسط برند تیمکن TIMKEN معرفی گردید قابلیت تعلیق بار های شعاعی در تمامی جهات و بار های محوری تک جهت را دارد. کاربری رولبرینگ مخروطی در ماشین آلات صنعتی مانند گیربکس ها بسیار گسترده است.

رولبرینگ

رولبرینگ بشکه ای (Spherical roller bearing)

برای غلبه بر مشکلات عمومی رولبرینگ ها مانند درجه آزادی کمتر و مشکلات بلبرینگ ها مانند تماس نقزه ای ساچمه و رینگ رولبرینگ های بشکه ای پدید آمدند. برای اولین بار برند معتبر SKF آلمان بود که به تولید و استفاده از رولبرینگ های بشکه ای چه از نوع شعاعی و چه از نوع محوری پرداخت. ساچمه بشکه ای سطح متوسطی از قابلیت های بلبرینگ و رولبرینگ را بصورت یکجا فراهم می آورد.

%شایان صنعت پاسارگاد%

رولبرینگ سوزنی (Needle Bearing)

در واقه نوعی از ساچمه های استوانه ای می باشد. رولبرینگ سوزنی به سبب قطر کم ساچمه حجم بسیار اندک، وزن پایین و قیمت مناسب تری نسبت به رولبرینگ های استوانه ای دارد. کاربری رولبرینگ های سوزنی در ابزار دقیق اندازه گیری، صنایع هوا فضا و نظامی بسیار گسترده است.

نیدل برینگ ها به سبب قطر کم ساچمه اغلب با تنسایل مقاومت کششی بالایی تولید می شوند تا مقاومت مناسبی در برابر اعمال تنش داشته باشند. سرعت دورانی ساچمه های نیدل برینگ ها بالاتر از رولبرینگ های استوانه ای و استفاده از میزان محدودتری متریال و هزینه کمتر در حمل و نقل به سبب سبک تر بودن سبب پایین آمدن قیمت این قطعه صنعتی می شود. نیدل برینگ ها با برند های معتبری چون تیمکن TIMKEN آمریکا، INA آلمان و ناچی NACHI ژاپن در بازار عرضه می شوند

%شایان صنعت پاسارگاد%
_

هوزینگ بلبرینگ و یاتاقان بلبرینگ

هوزینگ بلبرینگ یا یاتاقان بلبرینگ (Bearing Housing) ، در حقیقت یک پایــه نگهدارنده برای شفت در حال دوران می باشد که معمولاً از آهن یا چدن ریخته شده ساخته می شود ، هوزینگ ها و یاتاقان ها یکی از اقلام جدانشدنی در سیستم یاتاقان بندی می باشد ، کــه در دو نوع جداشونده (Split Plummer Block Housings) و یکپارچه (Non-Split Plummer Block Housings) در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

یاتاقان ها و هوزینگ ها پس از ریخته گری و عملیات حرارتی سطح داخلی شان سنگ زده می شود تا دقت ابعادی لازم را داشته باشد .

%شایان صنعت پاسارگاد%

یاتاقان UCP

یاتاقان UCP یکی از پرکاربرد ترین نوع هوزینگ بلبرینگ در صنعت می باشد و به صورت زیاد در تجهیزات انتقال نیرو ، گیربکس های صنعتی و … مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان UCP در صنعت به اختصار P خوانده می شود مثلاً یاتاقان P204 و ….

%شایان صنعت پاسارگاد%

یاتاقان UCF هوزینگ فلنج مربعی

یاتاقان UCF نیز کاربرد خاص خودش را در صنعت دارد و توسط چهار پیچ روی سطح دیگر بسته می شوند. یاتاقان UCF با یاتاقان های UCFC و UCFL هم خانواده است. این نوع از بیرینگ ها به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارند این امکان را به مصرف کننده میدهد که با توجه به نیاز خود یاتاقان را به یکی از دو صورت عمودی یا افقی نصب کند به عبارت دیگر یاتاقان UCF این قابلیت را دارند تا با توجه به نحوه نصب بار های شعاعی و محوری را تحمل کنند.

%شایان صنعت پاسارگاد%

یاتاقان UCFL هوزینگ بلبرینگ بیضی شکل

کاربرد این یاتاقان UCFL شبه هوزینگ فلج مربعی است با این تفاوت که در جاهایی که فضا کمتر است مورد استفاده قرار میگیرد و توسط دو پیچ روی سطح بسته میشود .یاتاقان های سری UCFL بسته به ساختار ظاهری که دارند با نام های مختلفی همچون یاتاقان UCFL چشمی، یاتاقان دو پیچ تخت، یاتاقان دو پیچ خوابیده و یاتاقان چشمی دو پیچ شناخته می شوند.

%شایان صنعت پاسارگاد%

یاتاقان UCFC دایره‌ایی شکل

یاتاقان UCFC با با یاتاقان های UCF و UCFL هم خانواده است . و شکل ظاهری آن دایره ایی شکل است. یاتاقان های سری UCFC بنا بر شکل ظاهری که دارند با نام های مختلفی همچون یاتاقان دایره ای چهار پیچ و یاتاقان 4 پیچ گرد شناخته میشوند. این نوع یاتاقان ها از نظر عملکرد تا حدودی مشابه با یاتاقان های سری UCF و UCFL هستند.

%شایان صنعت پاسارگاد%

یاتاقان UCT

یاتاقان UCT یکی از انواع یاتاقان های صنعتی می باشد که به علت وجود دو شیار در دو طرف آن برای نصب به آن یاتاقان کشویی نیز گفته می شود. یاتاقان های کشویی یا همان UCT کاربرد زیادی ندارند و کمتر استفاده می شوند و البته قیمت بالاتری نسبت به یاتاقان های UCP و UCF که معمول هستند دارند.

%شایان صنعت پاسارگاد%