گریس از مشتقات نفتی است که دارای گرانروی زیادی می‌باشد ، انجمن تست مواد آمریکا گریس را این گونه تعریف می کند: ترکیبی نیمه جامد یا جامد یک محصول نفتی و یک صابون یا ترکیبی از صابون، با یک پرکننده مناسب است که برای نوع خاصی از روانکاری تولید می شود.

در انواع گریس سه مولفه وجود دارد که گـریـس روان کننده را تشکیل می دهند. این اجزاء عبارتند از:
روغن (Oil) ، ضخیم کننده یا سفت کننده (Thickener) ، افزودنی ها (Additives)

روغن پايه و بسته افزودنی جزء اصلی در فرمولاسيون گریس ها هستند و به همين دليل تأثير قابل توجهی در کیفیت و کارایی گریس دارند. ضخیم کننده که اغلب به اسفنجی معروف است روان کننده (روغن پایه و مواد افزودنی) را در خود نگه می دارد.

شایان صنعت پاسارگاد عرضه کننده انواع روان کننده و گریس با کیفیت و خلوص متنوع برای استفاده در صنایع مختلف می باشد. جهت استعلام و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید.

روان کننده و گریس

گریس بلبرینگ

گریس برای کارکرد مطمئن بلبرینگ و برای جلوگیری از تماس فلز با فلز بین اجزای غلتنده ی بلبرینگ ها می باشد.

گریس ها از سایش بلبرینگ ها جلوگیری کرده و آنها را در مقابل خوردگی محافظت می کند ، به بیانی دقیق تر گریس یک روان کننده ی نیمه جامد و چسبناک است که در کاربردهای ماشین آلات ، زمانی که روغن های روان کننده ی معمولی در جای خود باقی نمی مانند استفاده می شود.

انتخاب گریس مناسب ، مقاومت در برابر اصطکاک و سایش را بهینه می کند و منجر به طول عمر بیشتر قطعات ، کاهش زمان خرابی و کاهش هزینه های عملیاتی می شود.

انتخاب گریس مناسب و میزان گریس کاری عوامل مهمی هستند که نیاز به دانش و علم مربوطه را به صورت تخصصی دارند ، زیرا انتخاب آن به عواملی چون دما ، سرعت ، فشار وارده بستگی دارد.

روان کننده و گریس

انواع گریس

گریس ها بر اساس پایه صابونی (ماده قوام دهنده) می توانند تنوع بسیار زیادی داشته باشند. سه دسته اصلی و پر مصرف آنها شامل موارد زیر هستند:

  1. گریس پایه لیتیم
  2. گریس پایه کلسیم
  3. گریس پایه سدیم

البته انواع ویژه از گریس ها نیز می توانند با پایه های صابونی از ترکیب مواد فوق مانند لیتیم / کلسیم و غیره تولید شوند.

روان کننده و گریس

تفاوت گریس ها از نظر کاربرد

در گریس ها دو خاصیت پایداری حرارتی و پایداری در برابر آب از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در واقع نوع صابون پایه ای که در گریس استفاده می شود، می تواند بر دو خاصیت بالا تاثیر گذار باشد، از این رو می توان این خواص را در گریس های مختلف بصورت زیر مقایسه نمود.

پایداری حرارتی: گریس پایه لیتیم > گریس پایه سدیم > گریس پایه کلسیم

پایداری در برابر آب: گریس با پایه کلیسم > گریس با پایه لیتیم > گریس با پایه سدیم

روان کننده و گریس

استانداردهای گریس

طبق همکاری مشترک انستیتو استاندارد ASTM و مؤسسه ملی روغنکاری روغن (NLGI) و SAE International، طبقه بندی استاندارد و مشخصات استاندارد برای روغن های سرویس خودرو” ASTM D4950″ برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط ASTM International منتشر شد.

 با استفاده از کدهای تصویب شده، انواع گریس مناسب برای روغن کاری اجزای شاسی و یاطاقان چرخ های وسایل نقلیه را طبقه بندی می کنند. این طبقه بندی به صورت زیر است:

  • LA و LB: روان کننده های شاسی (به ترتیب مناسب برای کار خفیف و شدید)
  • GA ، GB و GC: بلبرینگ چرخ (به ترتیب مناسب برای کار خفیف، متوسط ​​و شدید)
روان کننده و گریس

کاربرد ها و نقاط قوت گریس ها:

  1. استفاده از گریس در کاهش هزینه و تعمیرات مؤثر است زیرا تعداد دفعات روانکاری با گریس در مقایسه با روغن کمتر می باشد.
  2. گریس از ورود گرد و خاک یا خروج برخی مواد از ماشین آلات جلوگیری می کند.
  3. روانکاری با گریس در آب بندی قطعات در کاهش هزینه ها بسیار مؤثر است.
  4. مدت زمان روانکاری با گریس در مقایسه با روغن بسیار بیشتر می باشد زیرا گریس به صورت آب بندی در قطعه باقی می ماند و طول عمر آن با قطعه یکی است.
  5. برای جلوگیری و پیشگیری از زنگ زدگی قطعه هنگامی که از آن قطعه استفاده نمی شود و روانکار آن خارج می شود می توان از گریس استفاده کرد.
  6. اغلب گریس ها اشکالات روانکاری در مجاورت با آن را حل می کند.
  7. تعدادی از گریس ها در زمان شروع دستگاه، اصطکاک کمتری را ایجاد می کنند.
  8. گریس ها به صورت یک لایه نرم که بین قطعات قرار می گیرند، باعث می شوند که صدا و ارتعاشات کاهش پیدا کنند و کارکرد روان در بعضی دستگاه ها مانند چرخ دنده های بزرگ را باعث می شوند.
  9. گریس ها در دستگاه هایی که مدام در فشار زیاد، دمای بالا و سرعت پایین کار می کنند بهتر عمل می کند.
  10. گریس در جاهایی که ماشین آلات به شدت ساییدگی و خوردگی دارند کاربرد بهتری دارد.
  11. اکثر گریس ها در دماهای متغیر کاربرد زیادی دارند.
  12. در طراحی یاتاقان های ماشین آلات، گریس در مقایسه با روغن، کاربرد مؤثرتری دارد زیرا استفاده از روغن دارای هزینه بالایی می باشد.
روان کننده و گریس